Симфоничният оркестър на Принстънския университет представя за първи път у нас музика от Самюел Колридж-Тейлър
7 март 2023, София
Симфоничният оркестър на Принстънския университет ще даде начало на 23-тия „Европейски музикален фестивал“ в София. Точно след седмица, на 14 март от 19:30 ч., над 100 млади музиканти от САЩ ще излязат на сцената на зала „България“, за да представят програма от творби на Ал. Бородин, С. Колридж-Тейлър и Густав Холст. На диригентския пулт ще застане маестро Майкъл Прат, който ръководи състава вече 45-ти сезон. Събитието се организира от „Кантус Фирмус“ с финансовата подкрепа на Министерството на културата на Р. България и Столичната община – Календар на културните събития на Столична община и в партньорство със Софийската филхармония.
Творбите в програмата на 14 март са част от златната съкровищница на класическата музика. Концертът ще започне с популярните „Половецки танци“ из операта „Княз Игор“ от Александър Бородин. Основният акцент на вечерта ще бъде изпълнението на симфоничния цикъл „Планетите“ от Густав Холст. Творбата е завършена през 1917 година и отразява интереса на композитора към астрологията. Партитурата е не просто за стандартен симфоничен оркестър, а предвижда четворен състав на дървените духови инструменти, което съответно създава една масивна оркестрова звучност. За изпълнението на последната част, “Нептун”, която е за дамски хор и оркестър, в събитието ще се включат момичета от Младежка хорова капела към НМУ „Любомир Пипков“ в София с диригент Славил Димитров.
Откритие за българската публика ще бъде изпълнението на Балада за оркестър в ла минор, оп. 33 от британския композитор Самюел Колридж-Тейлър (1875–1912), която ще звучи за първи път в България. Авторът е роден в Лондон през 1875 г. Майка му е англичанка, а баща му – от Сиера Леоне. Композиторът е възпитаник на Кралския музикален колеж в Лондон. След завършване на образованието си, Колридж-Тейлър работи като преподавател в Музикалното училище „Crystal Palace“ и дирижира оркестъра на консерваторията в Кройдън. Осъществява няколко турнета в САЩ през първите години на ХХ-ти век, които са много успешни. Става известен с трите си кантати върху епичната поема от 1855 г. „Песен на Хаяуата“ от американския поет Хенри Уодсуърт Лонгфелоу. Тейлър постига такъв успех, че в Ню Йорк бели музиканти с възхищение го наричат „Черния Малер“. Неговата „Балада“ в ла минор е ранна композиция, създадена само година след завършването на Кралския музикален колеж. Тази творба с прекрасни мелодии и пищна оркестрация дължи съществуването си на великия английски композитор Едуард Елгар, който е наставник на младия музикант в колежа. Елгар получава поръчка от „Фестивала на трите хора“ в Глостър през 1898 г. да напише оркестрово произведение, но понеже е твърде зает, той настоятелно моли комисията да предложи поръчката на младия Колридж-Тейлър. „Той все още търси признание и е най-способният човек сред младите композитори“, пише Елгар на организаторите. След като фестивалът се вслушва в молбата му, Колридж-Тейлър написва Баладата, която развива неговия авторски почерк и същевременно запазва най-добрите традиции на късно-романтичния европейски стил.